닫기
Loading..

Please wait....

국내 논문지

홈 홈 > 연구문헌 > 국내 논문지 > 공학교육학회 논문지

공학교육학회 논문지

Current Result Document : 7 / 13 이전건 이전건   다음건 다음건

한글제목(Korean Title) 신인증기준 실시에 대한 제안
영문제목(English Title) The Proposal for the Execution KEC2005
저자(Author) 강소연   최금진   함승연  
원문수록처(Citation) VOL 08 NO. 02 PP. 0052 ~ 0063 (2005. 06)
한글내용
(Korean Abstract)
공학교육의 문제점을 해소하고 국제적으로 인정받는 양질의 공학교육을 실시하기 위하여 도입된 공학교육 프로그램 인증은 해를 거듭할수록 참여하는 대학과 프로그램의 수가 급격하게 증가하고 있다. 이에 따라 공인원에서는 한국의 실정에 적합한 인증기준을 연구하여 KEC2005를 공표하였다. 이미 인증을 받은 대학이나 현재 인증 평가를 받기위해 인증을 준비하는 대학은 앞으로 이 인증기준을 적용하여 평가를 받아야 하므로 KEC2005를 기준으로 전환하는데 어려움을 안고 있다. 따라서 공인원에서 KEC2005를 실시하는데 있어서 몇 가지 제안을 하고자 한다. 첫째, 인증기준에 대한 요구사항을 구체적인 예시를 통하여 분명히 제시해 주어야 한다. 둘째, 학습성과에 대한 구체적인 모델과 방법론을 제시해야 한다. 셋째, 교수들의 자발적인 참여 속에 이상에 치우치지 않은 현실적이고 타당성 있는 평가가 이루어져야 한다. 넷째, 평가자의 재교육 등의 전문성과 다양성 확보가 필요하다. 다섯째, 인증을 준비하는 대학에 대한 공인원의 적극적인 자문과 정확한 정보제공이 필요하다.
영문내용
(English Abstract)
The purpose of this study is to make proposals for the execution of KEC2005. Many universities have taken part in the accredited engineering education programs in order to solve points at issue and to provide world-standard engineering education. Accordingly, ABEEK carried out a research on accreditation criteria that suit Korean system and made an announcement of KEC2005 in 2004. Both accredited and planning-to-be-accredited universities experience difficulty in changing KEC2000 into KEC2005. Major proposals of this study are as follows : First, Abe다, should suggest required conditions of accreditation criteria and detailed examples of them. Second, model and methodology for achievement of coutcomes should be presented. Third, practical evaluation should be carried out with professors'' voluntary participation. Fourth, re-education of engineering education programs evaluators should be carried out. Fifth, ABEEK need to provide an aggressive request for advice and accurate information to universities to be accredited engineering education programs.
키워드(Keyword) 공학교육   Engineering Education.   프로그램 인증   Program Accreditation   인증기준   Accreditation Criteria   학습성과   Learning Outcomes  
파일첨부 PDF 다운로드