닫기
Loading..

Please wait....

국내 논문지

홈 홈 > 연구문헌 > 국내 논문지 > 공학교육학회 논문지

공학교육학회 논문지

Current Result Document : 8 / 13 이전건 이전건   다음건 다음건

한글제목(Korean Title) 공학교육 강의 평가의 특성과 운영 방법에 대한 사례 연구
영문제목(English Title) Characteristics and Administration Method of Course Evaluation in Engineering Education
저자(Author) 김영욱   김인택   박강   박용원  
원문수록처(Citation) VOL 07 NO. 01 PP. 0064 ~ 0073 (2004. 03)
한글내용
(Korean Abstract)
 대학은 강좌에 대한 총제척인 가치를 정확하게 측정, 평가하여 효과적인 교육이 일어날 수 있도록 하여야 한다. 강의 평가는 강사로 하여금 강의의 질과 문제점을 인식시키고 강의의 질을 향상시킬 수 있는 기회를 제공할 뿐 아니라, 학생들에게 효과적인 학습의 기회를 제공할 수 있다.
 본 논문에서는 공학교육 강의 평가의 특성에 관하여 전반적인 고찰을 수행하였다. 특히 평가의 요소 및 속성 그리고 평가방법에 따른 효과와 문제점 등을 조사하였다. 효과적인 강의 평가 운영법 및 타당성에 대하여서도 연구 및 제안하였으며, 명지대학교 하생들을 대상으로 강의 평가에 대한 설문조사를 통해 그 결과를 분석하였다.
영문내용
(English Abstract)
 Universities have to offer efficient education through measuring and evaluating courses precisely. Course evaluation gives instuctors a chance of understanding quality and issues arisen in courses, and students a chance of the effective learning.
 This study investigates general characteristics and administration method of course evaluation in engineering education. The investigation includes elements of course evaluation, varous evaluation methods, effective administration methods, and validation of the evaluation, A survey was undertaken to the students at Myongji University regarding course evaluation. The study summarized the results of the survey.
키워드(Keyword)
파일첨부 PDF 다운로드